سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Samsung.new10

نظر

بیوگرافی ارسطو از بزرگ ترین متفکران جهان، ارسطو، فیلسوف یونان باستان، به همراه سقراط و افلاطون، بسیاری از زمینه های فلسفه غرب را بنا نهادند.

ارسطو (حدود 384 قبل از میلاد تا 322 قبل از میلاد) فیلسوف و دانشمند یونان باستان بود که هنوز هم یکی از بزرگترین متفکران سیاست، روانشناسی و اخلاق به حساب می آید. وقتی ارسطو 17 ساله شد، در آکادمی افلاطون ثبت نام کرد. در سال 388،  تدریس خصوصی اسکندر بزرگ را آغاز نمود. در سال 335، ارسطو مدرسه خود را به نام لیسه در آتن تاسیس کرد، جایی که بیشتر عمر خود را در آنجا به مطالعه، تدریس و نویسندگی گذراند. برخی از برجسته ترین آثار وی شامل اخلاق نیکوماسی، سیاست، متافیزیک و شعر است. با ما در بخش زندگینامه افراد موفق همراه باشید تا بیشتر با این فیلسوف و کارهیش آشنا شوید.

دوران کودکی، خانواده و تحصیلات ارسطو

ارسطو حدود سال 384 قبل از میلاد در استاگیرا، شهری کوچک در سواحل شمالی یونان که زمانی بندری بود، به دنیا آمد.

پدر ارسطو، نیکوماخوس، پزشک دربار پادشاه مقدونیه آمینتاس دوم بود. اگرچه نیکوماخوس هنگامی که ارسطو فقط یک پسر جوان بود درگذشت، از این رو وی تا پایان عمر از وابستگی نزدیک و درگیر دربار مقدونیه برخوردار بود. درباره مادر ارسطو، فائتیس، اطلاعات کمی در دست است. همچنین اعتقاد بر این است که او در زمان جوانی ارسطو درگذشت.

پس از مرگ پدر ارسطو، پروکسنوس آتارنیسی که با خواهر بزرگ ارسطو، آریمنتس ازدواج کرده بود، تا رسیدن به سن بلوغ سرپرست ارسطو شد. وقتی ارسطو 17 ساله شد، پروکسنوس او را برای ادامه تحصیلات عالی به آتن فرستاد. در آن زمان، آتن به عنوان مرکز دانشگاهی جهان در نظر گرفته می شد. در آتن، ارسطو در آکادمی افلاطون موسسه برتر یادگیری یونان ثبت نام کرد و از شاگردان و محققان برتر این آکادمی به شمار می آمد. ارسطو به مدت دو دهه با افلاطون، فیلسوف یونانی، که خود دانشجوی سقراط بود، رابطه برقرار کرد. افلاطون در سال 347 قبل از میلاد درگذشت از آنجا که ارسطو با برخی رساله های فلسفی افلاطون اختلاف نظر داشت، ارسطو همانگونه که بسیاری تصور می کردند، سمت مدیر آکادمی را به ارث نبرد. پس از مرگ افلاطون، دوست ارسطو هرمیاس، پادشاه آتارنوس و آسوس در میسیا، ارسطو را به دادگاه دعوت کرد.

کتاب های ارسطو

در این بخش از بیوگرافی ارسطو به معرفی کتاب های وی می پردازیم. ارسطو حدوداً 200 اثر نوشت که بیشتر آنها به صورت یادداشت و پیش نویس، دست نوشته های مربوط به استدلال، بلاغت، سیاست، اخلاق، علوم و روانشناسی است. آن ها از گفتگوها، سوابق مشاهدات علمی و کارهای منظم تشکیل شده اند. گفته می شود شاگرد وی تئوفراستوس به دنبال نوشتارهای ارسطو بوده و بعداً آن ها را به شاگرد خود نلیوس منتقل کرده و وی آن ها را در خزانه ذخیره کرد تا از آن ها در برابر رطوبت محافظت کند. سپس آن ها را به روم بردند و مورد استفاده دانشمندان آنجا قرار گرفتند. از 200 اثر تخمینی ارسطو ، تنها 31 اثر هنوز در دسترس است.

خواندن این بیوگرافی هم می تواند برای شما جذاب باشد: بیوگرافی سقراط فیلسوف بزرگ یونان باستان

شعرهای ارسطو

بیشتر شعرهای ارسطو رویدادهای تراژدی و حماسی را مشاعده تحلیل و تعریف می کنند. ارسطو بر این باور بود که برخلاف فلسفه ، که یک ایده ارائه می دهد، شعر یک استفاده تقلیدی از زبان، ریتم و هماهنگی است که نمایانگر اشیا و وقایع در جهان است. کتاب او به بنیان داستان پردازی، از جمله توسعه شخصیت و داستان سرایی می پردازد.

شعرهای ارسطو

اخلاق نیکوماخوسی و اخلاقیات بنیادین

در اخلاق نیکوماخ ، که اعتقاد بر این است که برای ادای احترام به پسر ارسطو، نیکوماخوس، نامگذاری شده است. ارسطو برای آنچه که او “زندگی خوب” می خواند، یک اصول اخلاقی مقرر کرده است. وی اظهار داشت که زندگی خوب تا حدی از قوانین محدود کننده منطق سرپیچی می کند، زیرا دنیای واقعی شرایطی را ایجاد می کند که می تواند تعارض ارزش های شخصی را ارائه دهد. گفته شده، این به خود شخص بستگی دارد که در هنگام قضاوت خود، با احتیاط استدلال کند. اخلاق Eudemian یکی دیگر از رساله های مهم ارسطو در مورد رفتار و قضاوتی است که “زندگی خوب” را تشکیل می دهد.

درباره خوشبختی: ارسطو در مقالات خود در زمینه اخلاق، هدفش کشف بهترین راه برای زندگی و معنا بخشیدن به آن بود – به قول وی “عالی ترین خیر برای انسان” – که به نظر او رسیدن به سعادت است. خوشبختی ما یک حالت نیست بلکه یک فعالیت است و توسط توانایی ما در زندگی تعیین می شود که ما را قادر می سازد از خرد خود استفاده کند و آن راتوسعه دهیم. گرچه بدشانسی می تواند بر خوشبختی تأثیر بگذارد، اما یک فرد واقعاً خوشبخت، می آموزد که عادت ها و رفتارهایی را پرورش دهد که به او کمک می کند تا بدشانسی را در چشم داشته باشد.

اعتدال طلایی: ارسطو همچنین آنچه را “میانگین طلایی” خواند تعریف کرد. ارسطو معتقد بود که زندگی اخلاقی، هدف نهایی است. انجام این کار به معنای نزدیک شدن به هر معضل اخلاقی با یافتن میانگین بین زندگی بیش از حد و کمبود زندگی، با در نظر گرفتن نیازها و شرایط فرد است. در ادامه بیوگرافی ارسطو با دیدگاه های وی در زمینه های مختلف بیشتر آشنا خواهیم شد.

متافیزیک از دیدگاه ارسطو

ارسطو در کتاب متافیزیک خود تمایز بین ماده و شکل را روشن کرد. از نظر ارسطو، ماده جوهر فیزیکی اشیا بود، در حالی که فرم ماهیت منحصر به فرد چیزی بود که به آن هویت می بخشید.

دانلود کتاب افراد مولق در جهان

سیاست از دیدگاه ارسطو

در سیاست، ارسطو رفتار انسان را در متن جامعه و دولت بررسی کرد. ارسطو معتقد بود که هدف از دولت این است که شهروندان بتوانند به فضیلت و سعادت دست یابند. سیاست که برای کمک به راهنمایی دولتمردان و حاکمان انجام می شود، در میان موضوعات دیگر، چگونگی و دلیل به وجود آمدن شهرها را بررسی می کند. نقش شهروندان و سیاستمداران ثروت و سیستم طبقاتی؛ هدف نظام سیاسی؛ انواع دولت ها و دموکراسی ها؛ و نقش های برده داری و زنان در خانه و جامعه.

بلاغت از دیدگاه ارسطو

در بلاغت، ارسطو سخنرانی های عمومی را با دقت علمی مشاهده و تحلیل می کند تا به خوانندگان یاد دهد چگونه سخنرانان موثرتری باشند. ارسطو معتقد بود که سخنوری در سیاست و قانون ضروری است و به دفاع از حقیقت و عدالت کمک می کند. ارسطو معتقد بود که لفاظی های خوب می تواند مردم را آموزش دهد و آنها را ترغیب کند که هر دو طرف بحث را در نظر بگیرند. کار ارسطو چگونگی ساختن استدلال و به حداکثر رساندن تأثیر آن و همچنین استدلال مغالطه آمیز برای جلوگیری از آن (مانند تعمیم یک مثال واحد) را بررسی کرد. 

کارهای دیگر در زمینه منطق

در بیوگرافی ارسطو آمده است که در زمینه منطق کارهایی را انجام داده است. از دیگر نوشته های مهم ارسطو در مورد منطق شامل دسته بندی ها، تفسیر و تجزیه و تحلیل پسین است. در این آثار، ارسطو از سیستم خود برای استدلال و توسعه استدلال های سالم بحث می کند.

مدرسه ارسطو

نقش ارسطو در علوم پایه

ارسطو آثاری در زمینه نجوم، از جمله درباره آسمان ها و علوم زمین، از جمله هواشناسی ساخت. منظور ارسطو از هواشناسی صرفاً مطالعه هوا نبود. تعریف گسترده تر وی از هواشناسی شامل ” تمام تاثیراتی که ممکن است در هوا و آب و انواع و قسمت های زمین و تاثیرات قسمت های آن مشترک بنامیم”. ارسطو در هواشناسی چرخه آب را شناسایی کرد و در مورد موضوعات مختلف از بلایای طبیعی تا حوادث طالع بینی بحث کرد. اگر چه بسیاری از دیدگاه های او در مورد زمین در آن زمان بحث برانگیز بود، اما در اواخر قرون وسطا دوباره مورد تصویب و رایج قرار گرفت.

کار در زمینه روانشناسی ارسطو

ارسطو در کتابی در مورد روح روانشناسی انسان را بررسی می کند. نوشته های ارسطو در مورد چگونگی درک مردم از جهان همچنان زیربنای بسیاری از اصول روانشناسی مدرن است.

فلسفه ارسطویی

کار ارسطو درباره فلسفه تا اواخر دوران باستان تا زمان رنسانس بر ایده ها تأثیر گذاشت. یکی از محورهای اصلی فلسفه ارسطو مفهوم سیستماتیک وی از منطق بود. هدف ارسطو دستیابی به یک روند جهانی استدلال بود که به انسان امکان می دهد هر چیز قابل تصوری درباره واقعیت را بیاموزد. روند اولیه شامل توصیف اشیا بر اساس ویژگی ها، حالات وجودی و اعمال آن ها بود.

ارسطو در رساله های فلسفی خود همچنین در مورد چگونگی دستیابی انسان به اطلاعات در مورد اشیا از طریق استنباط و استنتاج، بحث کرد. از نظر ارسطو، کسر استدلال معقولی بود که در آن “وقتی برخی چیزها وضع می شود، به دلیل وجودشان چیز دیگری دنبال می شود.” نظریه استنتاج وی اساس آنچه فیلسوفان اکنون آن را سیلوگیسم می نامند ، استدلالی منطقی است که در آن نتیجه گیری از دو یا چند مقدمه دیگر از یک شکل خاص استنباط می شود.

این کتاب صوتی را نیز بشنوید: کتاب ثروت مندترین مردان جهان

ارسطو و زیست شناسی

اگرچه ارسطو با تعاریف امروزی از نظر فنی دانشمند نبود، اما علم از جمله موضوعاتی بود که وی در طول مدت تحصیل به طور طولانی تحقیق کرد. ارسطو معتقد بود که دانش می تواند از طریق تعامل با اشیا جسمی فیزیکی بدست آید. وی نتیجه گرفت که اشیا از پتانسیلی تشکیل شده اند که شرایط پس از آن دستکاری می شود تا نتیجه جسم تعیین شود. وی همچنین تشخیص داد که تفسیر انسان و ارتباطات شخصی در درک ما از آن اشیا نقش دارند.

تحقیقات ارسطو در علوم، شامل مطالعه زیست شناسی بود. او سعی کرد، با برخی خطاها، حیوانات را بر اساس ویژگی های مشابه آن ها طبقه بندی کند. وی همچنین حیوانات را بر اساس گونه هایی که خون قرمز دارند و آن هایی که فاقد آن هستند، به گونه هایی طبقه بندی کرد. حیواناتی که خون قرمز داشتند بیشتر مهره دار بودند، در حالی که حیوانات “بی خون” برچسب های سفالوپود داشتند. علی رغم عدم صحت نسبی فرضیه وی، طبقه بندی ارسطو برای صدها سال به عنوان سیستم استاندارد در نظر گرفته می شد.

زیست شناسی دریایی نیز یکی از مناطق جذاب ارسطو بود. او از طریق تشریح، موجودات دریایی را از نزدیک بررسی کرد. برخلاف تقسیم بندی های بیولوژیکی وی، مشاهدات وی از زندگی دریایی، همانطور که در کتاب هایش بیان شده، به طور قابل ملاحظه ای دقیق تر است.

بیوگرافی ارسطو ؛ همسر و فرزندان ارسطو

در این بخش از بیوگرافی ارسطو به زندگی شخصی وی خواهیم پرداخت. ارسطو در مدت سه سال اقامت در میسیا، با همسر اول خود پیتیاس، خواهرزاده پادشاه هرمیاس آشنا شد و با او ازدواج کرد. زن و شوهر صاحب یک دختر به نام پیتیاس شدند که به نام مادرش نامگذاری شد.

در سال 335 قبل از میلاد، همان سالی که ارسطو دبیرستان را افتتاح کرد، همسرش پیتیاس درگذشت. اندکی بعد، ارسطو عاشقانه ای با زنی به نام هرپیلیس آغاز کرد. به گفته برخی مورخان، هرپیلیس ممکن است برده ارسطو بوده که توسط دادگاه مقدونیه به وی اعطا شده است. آن ها فرض می کنند که ارسطو سرانجام او را آزاد و با هرپیلیس ازدواج کرد. حاصل ازدواج آن ها یک پسر به نام نیکوماخوس را به نام پدر ارسطو می باشد.

بیوگرافی ارسطو ؛ همسر و فرزندان ارسطو

درس دادن ارسطو به اسکندر

در سال 338 پیش از میلاد، ارسطو به خانه خود به مقدونیه رفت تا معلم تدریس پسر پادشاه فیلیپ دوم، الکساندر بزرگ 13 ساله در آن زمان را شروع کند. فیلیپ و اسکندر هر دو ارسطو را بسیار محترم می شمردند و اطمینان می دادند که دادگاه مقدونیه سخاوتمندانه کار وی را جبران می کند.

در سال 335 قبل از میلاد، پس از آنکه اسکندر جانشین پدرش شد و آتن را فتح کرد، ارسطو دوباره به شهر بازگشت. در آتن، آکادمی افلاطون که اکنون توسط زنوکراتس اداره می شود، هنوز هم تأثیر اصلی در تفکر یونانی بود. با اجازه اسکندر، ارسطو مدرسه خود را در آتن راه اندازی کرد. ارسطو بیشتر زمان باقیمانده زندگی خود را به کار معلمی، تحقیق و نویسندگی در آتن تا زمان مرگ شاگرد سابق خود اسکندر بزرگ سپری کرد.

از آنجا که ارسطو هنگام تدریس در اطراف مدرسه می گشت، دانش آموزان وی که مجبور به پیروی از او بودند، “مشائیان” لقب گرفتند، به معنای “افرادی که رفت و آمد می کنند”. اعضای مدرسه درباره موضوعات مختلفی از علوم و ریاضیات گرفته تا فلسفه و سیاست و تقریباً همه چیز در این زمینه تحقیق می کردند. هنر همچنین یکی از مناطق مورد علاقه محبوب بود. اعضای مدرسه یافته های خود را در نسخه های خطی نوشتند. با این کار، آن ها مجموعه عظیمی از مواد مکتوب مدرسه را ساختند، که طبق گفته های باستان به عنوان یکی از اولین کتابخانه های بزرگ شناخته می شد.

این کتاب صوتی را نیز بشنوید: کتاب صوتی بیوگرافی موفق‌ترین کارآفرینان جهان

بیوگرافی ارسطو ؛ مرگ

وقتی اسکندر بزرگ در سال 323 قبل از میلاد ناگهان درگذشت، دولت طرفدار مقدونیه سرنگون شد و با توجه به احساسات ضد مقدونیه، ارسطو به دلیل بی ارتباط بودن با شاگرد سابق خود و دربار مقدونیه به بی تقوایی متهم شد. برای جلوگیری از تعقیب و اعدام، او آتن را ترک کرد و به خلیجی در جزیره اوبه گریخت و یک سال بعد بر اثر بیماری اندام های گوارشی درگذشت.

میراث ارسطو

پس از مرگ ارسطو، آثار وی از استفاده خارج شدند، اما در طول قرن اول احیا شدند. با گذشت زمان، آنها بنیاد بیش از هفت قرن فلسفه را بنیان نهادند. تأثیر ارسطو بر اندیشه غربی در علوم انسانی و اجتماعی، به استثنای کمک های استاد او افلاطون، و معلم افلاطون سقراط پیش از او، تا حد زیادی بی نظیر تلقی می شود. رویه آکادمیک دو هزار ساله در تفسیر و بحث درباره آثار فلسفی ارسطو همچنان پابرجا است.

اگر به خواندن بی.گرافی نوابغ و افراد موفق علاقه دارید و می خواهید به صورت کامل با زندگی آن ها آشنا شوید، همین حالا می توانید کتاب بیوگرافی افراد موفق را از سایت گرداب جذب خریداری کنید و از خواندن آن لذت ببرید.

منبع:https://gerdabjazb.com/biography-aristotle/